1st place winning work at the Sociology , History and Literature Section from the Scientific Communications at "Constantin Brancursi" University .
ABSTRACT
Modernization
brought huge changes in the demographic and economic structure of this communities , the framework of the
collective identity changed as also , some elements disappearing and some
changed their own structure in order to fit the new social environment .
This changes had in most cases negative effects on the
communities , many of them not being able to adapt to a competitive market
economy , extreme poverty and the migration of the youth to big urban centers
became a wide spread phenomena do to the deep economic and social depression
that some rural areas entered .
The economic depression opened people even more to their faith in order to put balance in
their lives , this lead to a spiritual rebirth in the areas that were the most
effected by the economic depression. Missionaries from neoprotestant churches
had a easy task , spreading the word of
God in the communities that were opened to any potential help.
The changes that occurred in the religious structure of some communities also had a huge impact on the
community’s identity and it also generated a number of tensions between the
orthodox majority and neoprotestant minority. A part of the community
reconfiguring its axiological system in order to fit their new its new
religious believes , this translated at a social level in lifestyle differences
which often compromised the idea of a symmetric development of the two sides of
the community : the orthodox majority and the neoprostestant minority.
Motivarea temei: Schimbările apărute în cadrul structurii confesionale a
anumitor comunităţi rurale din judeţul Constanţa au avut drept efect schimbări
radicale asupra componentelor identităţii colective. Lucrarea este realizată cu
scopul de a face o comparaţie între identitatea colectivă a acestor comunităţi
înainte şi după înrădăcinarea bisericilor neoprotestante. Se urmaresc şi
schimbările apărute în structura sistemului axiologic colectiv , reorientarea
unei parţi din comunitate către un alt set de valori si norme morale şi
impactul acesteia asupra dezvoltării comunitare
pe termen scrut , mediu şi lung . Sunt viazate şi raporturile dintre
majoritari şi minoritari , aspecte ale vieţii sociale împartite de ambele părţi
şi particularitati ce au dus în timp la apariţia anumitor tensiuni.
Religia se poate definii ca o combinaţie
omogenă de doctrine , credinţe , tradiţii , ritualuri şi norme ce sunt menite
să faciliteze comunicarea dintre om şi Dumnezeu
cât şi corecta interpretare a textelor si mesajelor divine.Nu de puţine ori
, religia a fost un catalizator al schimbării sociale , fiecare religie
lasandu-şi amprenta asupra comunităţilor ce au adoptat-o. Pentru a întelege
modalitatea în care religia poate provoca schimbări la nivel social , trebuie
sa îi cunoaştem elementele componente şi contribuţia lor la construcţia imaginii
de sine –în cazul individului - şi a
identitatii grupale – în cazul societaţii
.
[1] Primul element:doctrina.Reprezintă setul de idei specifice unei religii pe care sunt
intemeiate invăţăturile şi morala, elemetul doctrinal reprezintă nucleul, fiind
cea mai rigidă componentă a religiei .Doctrina , ca unitate structurală
fundamentală , poate fi comparată cu o constituţie , fiind principalul izvor al
normativităţii religioase şi al practicilor ritualiste . Prin intermediul
notelor sale specifice , doctrina ,
configurează restul elementelor structurale şi actionează ca principală
referinţă în cazul validării unor eventuale
schimbări legate de aspecte ce ţin de norme şi ritualuri.
Componenta normativă este reprezentată de
totalitatea normelor religioase ,
normele sunt traduceri ale doctrinelor într-o forma practică facută cu
scopul de a contura şi impune un model comportamental ce va armoniza relaţia
dintre credincios şi Dumnezeu. Spre deosebire de normele juridice , repsctarea
celor religioase nu este asigurată de forţa coercitivă a statului ci de
pedeapsa de origine divină dublată de presinea venită din partea celorlalţi
credincioşi.
Ritualurile
reprezintă componenta cea mai flexibilă , ea intersectându-se adesea cu cultura
traditională a unui grup , anumite ritualuri fiind asimilate cu timpul acesteia
,
devenind astfel
o componentă a identităţii colective. Punerea
acestora în scena are o conotaţie mai mult simbolică decât funcţională ,
acestea având puterea sa modifice desfaşurarea naturala a unor evenimente.
După cum spuneam , nu putem nega rolul jucat
de religie în contruirea identitaţii culturale a unui grup. Eventualele schimbări
ce pot apărea în structura sa confesională vor duce inevitabil la o
reconfigurare a indeităţii sale culturale .
Cazuri ce se încadrează în scenariul de mai
sus au fost întalnite şi într-un număr de comunităţi rurale din Judeţul
Constanţa , schimbări apărute în structura confesională a comunităţii conducând
la crize identitare datorate imposibilităţii de adaptare a anumitor elemente
culturale la noile convingeri religioase adoptate de o parte din săteni.
Este bine cunoscut faptul că nu există o delimitare clară între tradiţie şi religie în cazul culturii
tradiţionale româneşti , acest lucru se datorează faptului că anumitor sfinţi ,sărbători
şi norme le-a fost înlocuit caracterul religios cu unul ce ţine mai mult de sfera
tradiţiei şi a superstiţiei. Configuraţia confesională a satelor din judeţul
Constanţa a fost supusă unor schimbări majore în ultimul secol , aceste
schimbări fiind in conectate cu schimbările apărute în structura etnică a
regiunii. Satele in care grupul etnic
majoritar era cel turc sau tatăr predomina islamul , pe când in cele româneşti ,aromâne,
buglăreşti , lipoveneşti şi găgăuze predomina crestinismul ortodox. Cultele
neoprotestante şi-au facut cel mai bine simţită prezenţa în judeţ după '89 .Neoprostestantismul
s-a răspândit ,în primă fază, în marile centre urbane din judeţ , adaptându-se
cu succes la realitatile sociale si economice specifice vremii. Perioada
postdecembristă a fost caracterizată printr-un declin economic , cultural si
moral a asezărilor rurale din judeţ . [2]Succesul
cultelor neoprotestante putând fi atribuit in mare parte sistemelor lor de
asistenţă socială foarte bine dezvoltate şi a oritării catre tânăra generaţie ,
aceste doua elemente fiind esenţiale pentru buna funcţionare a unei congregaţii
.
Degradarea identităţii
colective în aceste locuri este un efect al colapsului economiilor locale
bazate pe agricultură/creşterea animalelor la o laltă cu migraţia tinerilor către marile
centre urbane .Sărăcirea şi parţiala depopulare a satelor a adus schimbări
foarte vizibile la nivel colectiv , aceste două fenomene ducând la pierderea
unor elemente reprezentative din cele patru componenete esenţiale a identităţii
asezărilor rurale româneşti:
[3] Elementul muncii (agricultură,silvicultură,pomicultură,creşterea animalelor),[4]elementul
religios (credinţa din perspectiva doctrinală şi ritualurile) ,elementul
traditiei (ceremonii , obiceiuri , datini,cutume , superstiţii , stereotipuri
culturale , prejudecăti) şi elementul limbii.
Cum bine reiese din multe studii sociologice ,
societatea este într-o continuă evolutie , toate elementele sale constitutive
interactionează în mod constant şi se influenţează reciproc , astfel putem
vorbi de puncte de intersecţie între componentele indentitare româneşti : a) ceremonii religioase-componenta
tradiţională ce au ca scop aducerea ploii , ce au luat forma obieciului
paparudelor în spaţiul dobrogean ; b) componenta religioasa-componenta
traditionala : aceste doua componenta au cele mai multe puncte de
intersectie datorită faptului că limba si religia au dat forma identităţii etnice
a românilor , fie că vorbim de ortodoxie,greco-catolicism sau romano-catolicism
c)componenta lingvistică–componenta
tradiţională – tradiţia orală
: expresii , zicale,ghicitori,arhaisme,cântece,balade şi doine .Acestea reprezentând atât elemente ale tradiţiei dar şi ale limbii.
Din religie derivă anumite mentalităţi
colective care descriu relul femeii si a băbatului în cadrul comunităţii ,
munca onorabilă şi cea nedezirabilă , zilele lucrătoare şi cele de odihnă sau
ritualurile specifice anumitor etape ale vieţii(botez,logodnă,căsătorie , moarte
etc).
Odată cu colapsul economiilor locale şi a
schimbărilor demografice , o parte din elementele acestor componente identitare
au fost sortite pierderii . Pierderea acestora a adus consecinţe grave asupra
indentităţii colective a multor asezări rurale , nu este vorba însă numai de
identitate , este tot odată vorba de slabirea unui sistem de valori ce avea
rolul de a oferii comunităţii un număr de repere pentru evoluţia pe ansamblu
dar şi a fiecărui membru în parte.[5]
Învăţăturile neoprotestante au prescris o nouă configuraţie socială ce a putut
fi observată printr-o serie de schimbări în ceea ce priveşte statutul femeii în
cadrul bisericii , statutul familiei în cadrul societăţii , statutul tinerilor
in cadrul familiei şi a congragaţiei şi o intoleranţă mai accenuată faţă de orce formă
de devianţă.
În acest caz , o mare parte din elementele de
factură ritualistă s-au pierdut datorită imposibilităţii de a nu încălca
doctrinele neoprotestante ce promovau o credinţă bazată pe repsectarea
scripurilor , ritualul negăsinudu-şi loc in acest context .
Experimentele
sociologice ne-au arătat că [6]supravieţuirea
obiceiurilor este condiţionată de relevanţa pe care acestea o au la un moment
dat , odată ce numai pot fi de folos societăţii sunt date urtării. Ritualurile asociate cultului ortodox devenind
o povară pentru tărani datorită gradului de complexitate şi a resurselor materiale
necesare punerii lor în scenă. Toţi aceşti factori au contribuit la succesul
cultelor neoprotestante în mediul rural al Judeţului Constanţa , dat fiind un
spaţiu ce a fost nevoit să se reorienteze către nişte valori clare şi scopuri colective
bine definite.
Congregaţiile cele
mai bine reprezentate din acest spaţiu sunt cele penticostale şi cele adventiste. Modul de
răpândire a noilor credinţe s-a rezumat în mare parte la envanghelizarea unei
parţi din populaţia satului prin intermediul unor consăteni care deja erau
membrii activi ai unei congregaţii.
O
frecveţă foarte mare au avut-o cazurile în care în urma convertirii unui membru
de familie, întreaga familie i-a urmat exemplul, fiind umaţi şi familia extinsă
, vecini şi alţi consăteni. În nici un caz nu s-a putut realiza o evanghelizare
a întregii comunităţi din acestă cauză au apărut divergente între majoritarii
ortodocşi şi neoprostetanţi , numiţi în mod colectiv [7]
"pocăiţi".
Datorită envanghelizării parţiale a comunităţii
, inevitabil s-au format două tabere care în
goana lor către găsirea unui echilibru şi-au pus în valoare mai
mult diferenţele decât punctele comune.
În ceea ce priveste identitatea grupurilor neoprotestante din aceste comunitati
rurale ea se difera drastic de cea a majoritarilor din mai multe puncte de
vedere.
În cazul neoprotestanţilor , se poate observa
un caracter pragmatic mult mai bine conturat , punându-se accent pe schimbările
pozitive pe care biserica le poate produce pe plan individual dar şi în cadrul
societăţii.Schimbarea socială este promovată atât prin acţiunea directă a
bisericii în viaţa comunităţii dar şi prin încurajarea apariţiei “role
model-urilor” (modele sociale) – persoane a căror conduită şi stil de viată se
încadrează perfect în “şablonul omului moral” , aceştia având rolul de a încuraja
comformismul faţă de învăţăturile bisericii şi de a stimula progresul social.
Având un sistem de asistenţă socială bine pus
la punct , bisericile neoprostestante au devenit un adevărat mangnet atât
pentru cei în căutare de mântuire cât şi pentru cei care doreau doar obţinerea
unor beneficii materiale de pe urma convertirii. O altă caracteristică
definitorie a tradiţiei neoprotestante este importanţa pe care o are
credinciosul ca şi individ în cadrul serviciilor religioase , în contrast cu
tradiţia ortodoxă şi catolică în care
ceremonia cade în sarcina preotului , având în general fiind monologală.
Interacţiunea din cadrul serviciului religios
facilitând în timp construirea de legături solide între enoriaşi dar şi între aceştia şi reprezentaţii
bisericii.
[8]S-a
constat că în majoritatea satelor constănîene există un număr mare de tineri ce
sunt membrii activi a diferitor congregaţii
, acest lucru se datorează politcilor "youth friendly " şi "youth
oriented" care au făcut biserica mult mai atrăgătoare pentru noua generaţie
prin intermediul programelor destinate lor. Serviciul religios ortodox pune un
mai mare accent pe ritual , posibilitatea ca enoriaşii să intervină în cadrul
acestuia este destul de limitată. Sentimentul de apartenenţă dat enoriaşilor
fiind mai solid în cazul bisericilor neoprotestante , putem afirma că acesta
chiar a fost un factor determinant al succesului acestor culte. Apartenenţa
reprezintă o nevoie fundamentală , corupţia şi nepăsarea autorităţiilor locale
faţă de aceste comunităţi a cultivat senimentul de abandon , biserica a reuşit
să satisfacă această nevoie , astfel fiind construită fidelitatea faţă de
congregaţie.
Lipsa unei orientări spre noua generaţie ,
lispa unei implicări directe în viaţa comunităţii combinată cu un număr de elemente specifice
(ritualuri complexe , caracter traditionalist şi conservatorism)au dus la o
scădere a interesului tinerilor faţă de biserică , în cazul cultului ortodox.
După cum am menţionat în rândurile de mai sus
, docrtinele se traduc în norme religioase (asemănătoare celor juridice din
punct de vedere structural însa respectarea lor nu este garantaă de forţa
coercitivă a statului) ce au drept scop impunerea unui comportament dezirabil
care este în conformitate cu
învăţăturile specifice ale unei religii
.
Prin intermediul acestora anumite acţiuni,activităţi
si comportamente sunt restricţionate , sancţiunea fiind în general de natură divina , nefiind pusă în practică
de o instituţie a statului.
[9]Chiar
şi aşa, în multe cazuri repercusiunile încălcării unei astfel de norme capătă
forma exlcluderii sau a marginalizării sociale. Normele şi-au facut simiţita
prezenţa în satele constănţene prin schimbări de comportament în rândul celor
convertiţi , adventiştii nu vor lucra sâmbata şi nu consuma carne de porc,
penticostalii nu vor consuma băuturi alcoolice dar se vor duce la biserica
duminica,etc.
Restricţiile au dus la compromiterea multor tradiţii
, fiind uneori acuzaţi de majoritati ca-şi distrug identitatea culturală.
Divergeneţele între neoprostestanţi şi majoritari nu au apărut în urma unor
neîntelegeri în ceea ce priveşte validitatea doctrinelor celor două parţi ,
micile tensiuni au apărut ca reacţie a renegării a unei bune părţi a
identităţii culturale de către minoritari.
Este foarte important de menţionat că percepţia
multor oameni din mediul rural asupra religiei este una bazată pe legătura ei
cu identitatea etnică românească , acesta nefiind de cele mai multe ori
însuşită împreuna cu elementul său fundamental : doctrina.
Este greu de spus dacă răspandirea neoprostestantismului
a dus la o revitalizare morală şi culturală a multor comunităţi , pot fi
observate o serie de schimbări cum ar fi
: întinerirea demografică - biserica incurajând întemeierea de familii numeroase ; scădarea consumului de
alcool ; o mai mare implicare in viaţa tinerei generaţii ; cresterea spiritului
civic etc.
Se poate observa un interes in cadrul
Bisericii Ortodoxe către dezolvarea unui sistem propriu de asistentă socială şi
pentru a face biserica un loc mai atractiv pentru tineri.
Exista şi o serie de efecte negative in cazul
comunitatilor biconfesionale,ca în cazul unelor sate din judeţ , cel mai mare
fiind acela al polarizării excesive care poate duce la o ruptură în cadrul
comunităţii.
Ca şi concluzie , putem spune că raspandirea neoprotestantismului în mediul rural
constantean a fost favorizat de o criza identitară , valorică şi economică .
Acesta actionând ca un factor stabilizator , reorientand o parte din membrii
comunităţii către un nou set de valori şi către contrucţia unei noi identităţi
culturale.
Nu se poate vorbi de conflicte între aceştia
şi ortodocşii majoritari , putem nota însă existenta unor dezacorduri în
privinţa stilului de viată adoptat şi a păstrării intacte a zestrei culturale.
BIBLIOGRAFIE
1. H. Robert Rhoden, The
Essence of Pentecostal Worship, S.U.A., 2010.
2. K. Praveen
Parboteeah,Martin Hoegl,John B. Cullen ;
Ethics and Religion: An Empirical Test of a Multidimensional Model, Journal of
Business Ethics , Springer Publisher , S.U.A. , 2007.
3. P. Fahy,
Origins of Pentecostalism and the Charismatic Movement, Understanding
Ministries,S.U.A.,1998.
4. P. P.Wiebe ,
Journal of the Evangelical Theological Society ,British Colombia , 1984.
5. Youth
Ministries Department – General Conference of Seventh Day Adventists ,Youth Ministry Handbook and Leadership Training
Manual,College Press , S.U.A. , 2005.
[1]
Philip P.Wiebe , Journal of the Evangelical Theological Society ,British
Colombia , 1984, pg.465-457.
[2]
H. Robert Rhoden, The Essence of Pentecostal Worship, S.U.A., 2010, pg.5
[3] Munca prin intermediul specificului său
influenţează aspecte cheie ale vieţii contidiene , precum:rutina zilnică , nutriţia , rolul jucat
în societate , încadrarea într-o clasă socială şi calitatea vieţii.
[4] Influenţează viziunea despre lumea
încojurătoare , procesul de socializare şi modul in care acesta se face ,
impune limite , restricţii , cutume , roluri sociale , etc.
[5]
Paul Fahy, Origins of Pentecostalism and the Charismatic Movement,
Understanding Ministries,S.U.A.,1998,pg.44.
[6]
Obiceiul reprezintă o acţiune
ce este derulată în mod repetat pentru a satisfice o anumită nevoie.Spre
deosebire de alte feluri de acţiuni , obiceiul are două caracteristici
definitorii: caracterul repetitiv şi imposibilitatea de satisfacere a unei nevoid oar prin derularea sa o singură
dată.
[7]
Termen folosit în limbajul colocvial , adesea fiindu-i
asociată o conotaţie negativă , ce descrie orce persoană ce este membră a unei
biserici neoprostestante. Este cel mai adesea folosit de majoritarii ortodocşi
pentru a-i descrie pe neoprostetanţi .
[8]
Youth Ministries Department –
General Conference of Seventh Day Adventists ,Youth Ministry Handbook
and Leadership Training Manual,College Press , S.U.A. , 2005 , pg.35.
[9]
K. Praveen Parboteeah,Martin Hoegl,John B. Cullen ; Ethics and Religion: An Empirical Test of a
Multidimensional Model, Journal of Business Ethics , Springer Publisher ,
S.U.A. , 2007 , pg.389.
No comments:
Post a Comment