Elemente ce au contribuit la formarea si
dezvoltarea culturii dobrogene.
(partea 1)
I.
Introducere
Dobrogea reprezinta un capitol aparte in istoria
poporului roman , de multe ori primind
"stampila" de pamant ancestral sau leagan al civilizatiei romanesti
acesta provincie fiind de multe ori un punct de intersectare a diferitelor
culturi si-a creat de-a lungul a catorva secole o identitate culturala
distincta de cea a celorlalte trei provincii istorice romanesti. Nu numai
contextul istoric a contribuit la conturarea acestei identitati culturale dar
si pozitionarea geografica a acestui teriotoriu , Dobrogea fiind despartita de
provincii ale romanesti cu care se invecineaza la est (Muntenia si Moldova) de
Dunare.
Suprafata relativ mica a acestei provincii
nu a stat in calea aparitiei unui mediu culturala foarte divers , acesta
diversitate fiind data de doi factori :
a ) factorul uman : stuctura etnico-lingvistica
a poplatiei si structura confesionala . Structura etnico-lingistica a suferit
numeroase transformari de-a lungul secolelor , aceste variatii pot fi puse pe
seama diferitelor imperii si state care au administarat acest teritoriu.
Poderea unui grup etnic in acest spatiu
a fost de cele mai multe ori determinata de numeroase colonizari si asimilari a
altor grupuri etnice.
b) factorul geografic - influentele mediului geografic - este
reprezentat de totalitatea formelor de relief , resurselor naturale , faundei
si vegetatiei. Aceste elemente au determinat pentru fiecare comunitate o anumita structura economica si dezvoltarea
pe termen scurt , mediu si lung care era determinata de consumul acestor resurse naturale.
I.a. Peisaje dobrogene :
Dobrogea: Cioplita din piatra / Dobrogea: Tinut al apelor .
In ceea ce priveste peisajul dobrogean acesta
poate fi incadrat in doua categori care sunt situate la poli opusi. In prima categorie este clasat peisajul
specific zonei de podis care ocupa cea mai mare parte a acestei provincii
, la prima vedere acesta coincide intr-o
oarecare masura cu peisajul Campiei Baraganului avand aspectul unei campii
inalte mai ales in jumatatea sudica (Podisul Dobrogei de Sud) . Peisajul dobrogean se asemana cel mai bine cu
cel din sectorul estic a Campiei Romane in jumatatea sudica insa exista o serie
de caracteristici care ii confera o nota
distictiva. Podisul Dobrogei de Sud intra in categoria zonelor areice , acesta caracteristica este data de inexistenta unei
retele hidrografice cu cursuri de apa permanente .
Aceste caracteristici ii confera peisajului
din jumatatea sudica a regiunii o foarte accentuata nuanta de ariditate , acesta fiind cu atat mai mult vizibila in
perioada verii cand regiunea este lovita de numeroase ori de fenomenul de
seceta.
Acest peisaj i se aduc o serie de schimbari
cu cat inaintam spre partea nordica a regiunii unde inaltimeile cresc pana la
467 de metri ( Varful Greci) . Partea de nord a podisului are o vegentatie si
fauna mult mai bogoata decat sectorul sudic ,
spre deosebire de sectorul sudic al podisului sectorul nordic are drept element distictiv perdeaua
forestiera bine intretinuta cel mai bun exemplu fiind Padurea Babadagului
. Masivul Dobrogei de Nord se mai distinge
de sectorul sudic prin existanta a catorva cursuri de apa permanente : Casimcea
, Telita , Taita, Slava si Topolog.
Debitele acestor cursuri sunt relativ mici iar datorita secetei albiile
acestor seaca.
In contradictie cu peisajul din interiorul Dobrogei
vine cel reprezentat de Sistemul Lagunar
Razem-Sinoe , Delta Dunarii si
numeroasele limane aflate in lunca
Dunarii si Zona Litorala. Existanta acestor peisaje este conditionata de existanta elementului apa. Aceste zone fiind
o trecere inre uscat si apa , zone semiacvatice , abundente in culturi fiind
completate de fauna si vegetatia de balta.
II.
Cultura dobrogeana : definire si clasificare.
Pentru a definii
cultura dobrogeana trebuie in primul rand sa intelegem notiunea de
cultura. Cultura poate fi definita ca
o consecinta a convieturii , a relatiilor umane , a schimburilor de idei care a generat in timp crearea unui set de
valori comune ca sunt respectate de toti membrii respectivei comunitati si care
sunt perpetuate din generatie in generatie . Aceasta perpetuare in timp a
acestor valori comune duce la confera un
caracterul omogen a unei culturi. Insa
acesta transmitere nu exclude posibilitatea incorporarii unor elemente noi ,
aceste modificari pot intervenii drept consecinta a trecerii de catre un grup
prin diverse etape ale avansului tehnologic sau poate fi o consecinta a
interactiunii cu alte grupurii cu care impart acelasi spatiu geo-cultural.
In cazul Dobrogei putem vorbi de o varietate
de entitati culturale , care au impartit de-a lungul timpului in spatiu
geografic comun , acest aspect a determinat aparitia unor elemente culturale
comune intre aceste grupuri dar fiecare a reusit sa pastreze un set de elemente
distinctive.
Astefel putem aprecia ca in cazul spatiului
dobrogean putem vorbi de doua perspective pentru acesta problematica :
a ) cultura
comuna a Dobrogei (cultura umbrela) - compusa din elemente culturale ce
sunt comune tuturor grupurilor etnice prezente pe acest teriotriu. Aceste
elemente culturale comune pot fi : elemente de port popular , obiceiuri ,
elemente lingvistice (regionalisme) si intr-o mai mica masaura sarbatori
religioase.
b) cultura
grupurilor etnice din Dobrogea - reprezentata de ansamblul elementelor
culturale dezvoltate de fiecare comunitate etnica si care actioneaza ca factori
ce o deosebesc de celelalte grupuri etnice din teritoriul pe care il ocupa.
O parte din aceste grupuri etnice au avut un
rol foarte determinat in construirea
identitatii culturale a acestei regiuni. Exista o alta categorie de
grupuri a caror prezenta pe acest teritoriu a fost atestata in numeroase documente istorie dar
datorita numarului mic al reprezentatilor acestor grupuri si asimilarii lor vremelnice nu au adus
contributii semnificative la tezaurul cultural comun al spatiului
dobrogean. O parte din aceste grupuri au
fost asimilate in totalitate sau numarul reprezentatilor este foarte mic.
a) Din categoria
grupurilor care au avut un rol hotarator in punerea pieterei de temelie pentru
crearea unor legaturi care ulterior sa creeze
ajute la formarea unei culturi regionale omogene putem amintii :
1) romanii
dobrogeni
2) turcii dobrogeni
3) tatarii
dobrogeni
4) grecii dobrogeni
5) bulgarii
dobrogeni
6) rusii
lipoveni din Dobrogea
7)
ucrainienii dobrogeni
b) Grupuri etnice prezente in spatiul dobrogeana
care au influentat intr-o masura mai mica cultura comuna a Dobrogei. Din acesta
categorie facand parte : 1) cerchezii
din Dobrogea
1)
arabii dobrogeni
2) germanii dobrogeni
3) albanezii
din Dobrogea
4) gagauzii din Dobrogea
5) ceangaii
din Dobrogea
6) evreii din Dobrogea
7 )Italienii
din Dobrogea
c) O categorie aparte o reprezinta identitatiile de granita .
Acesta eticheta o putem da unor grupuri care s-au desprins din grupul-mama , asimiland un numar de
elemente culturale apartiand unui grup cu care a intrat in contact pe o perioda
indelungata , elementele autohtone combinate cu influentele culturale au
creat o cultura creola. O parte a
elementelor autohtone supravietuind la o lalta cu adaosurile , insa cantitatea
de elemente asimilate nu a fost in de ajuns de puternice de a inlocuii pe cele
autohtone . Astfel neputand sa se formeze o identitate etnica total deiferita
de cea a grupului-mama dar nici ca acest grup sa fie asimilat de grupul cu care
a intrat in contact. In cele din urma se creaza un subgrup , o ramura care se
distinge prin intermediul catorva imprumuturi culturale dar care in esenta a
pastrat o serie de elemente autohtone care
ii pastreaza o legatura stransa cu grupul-mama.
In Dobrogea un exemplu foarte bun in cazul
grupurilor care cad in categoria
identitatilor de granita este grupul rromilor turco-musulmani (horahanele).
III.
Relatia dintre cultura si spatiul geografic.
Spatiul geografic a influentat in mod considerabil cultura
oricarui popor din mai multe aspecte . Zeitati, zane si alte creaturi
mitologice care apartin spatiului
terestru , acvatic sau cerestru se regasesc in numar destul de mare in basmele
si cantecele traditionale . Drept urmare spatiul geografic a fost factorul
determinant in dezvoltarea anumitor activitati economice in diferite zone , de
exemplu in Podisul Dobrogei de Sud se
practica in mare parte agricultura cele mai raspandite culturi agricole fiind
acelea de cereale . Tot in Podisul Dobrogei de Sud exista vaste arii in care se
practica viticultura , aceste arii se gasesc in partea sudica a Podisului
Dobrogei de Sud si in partea sud-vestica a acestuia. Vaile de tip canara care
brazdeaza suprafata acestui podis au fost un mediu propice pentru practicarea
viticulturii.
Cultura vitei de
vie este practica si in Masivul Dobrogei de Nord o podgorie foarte renumita
fiind cea de la Niculitel. In restul teritoriului se practica in mare parte
agricultura si cresterea animalelor , in zonele limitrofe sistemului lagunar
Razem-Sinoe , a Luncii Dunarii si a limanelor si lagunelor maritime se practica
pe langa agricultura si cresterea animalelor si pescuitul.
Influnenta
mediului geografic si al activitatiilor economice practicate s-a resimtit foarte puternic in creatiile
folclorice ( legende , cantece , sarbatori si port tranditional) astfel in
folclorul romanilor dobrogeni se regasesc un numar mare de cantece care fac
referire la activitatiile de pescuit , agricole si cresterea animalelor . O
alta serie de cantece din folclorul romanilor dobrogeni fac referire la insasi
spatiul pe care acestia il populeaza , fiind descrise asezarile umane si
caracteristicile mediului geografic care-i inconjoara.
In Dobrogea
etnia care are un adevarat "cult al baltii" este cea a rusilor lipoveni
. Toate meseriile traditionale pe care acestia le-au practicat au avut o
stransa legatura cu mediul acvatic. Cea mai reprezentativa meserie pentru
acestia fiind pescaritul , importante comunitati de rusi lipoveni gasindu-se in
zonele limitrofe lacurilor Razem ,
Sinoie , Delta Dunarii si in numar mai mic in zonele limanelor si
lagunelor maritime si a Luncii Dunarii. Elementul acvatic a influentat chiar si
anumite aspecte legate de arhitectura verneculara lipoveneasca si potrul
traditional. In cazul caselor traditionale toate elementele din lemn sunt
vopsite in albastru (ferestre , usi , elemente ale sarpantei ) , albatrul este
o culoare dominanta si portul traditional al acestei etni..
Impartirea in
categorii a celorlalte etnii in functie de activitatiile economice desfasurate
nu este foarte relevante deoarece in mare parte toti reprezentatii acestor
etnii desfasfasurau activitati similare cu ale altora. Astfel
turcii,tatarii,bulgarii, macedo-romanii
si grecii se ocupau in mare parte cu agricultura , viticultura si
cresterea animalelor . Nota distictiva o faceau armenii activau in sectorul
negotului iar rromi erau intr-o mare
parte mestesugari sau interpreti de muzica sau instrumentisti.
III.a.
Arhitectura verneculara dobrogeana (arhitectura traditionala)
Mediul
construit ne poate da foarte multe informatii despre gradul de dezvoltare economica a unei asezari omenesti. Acesta
este format din toatalitatea constructiilor dintr-o aseazare umana , de la
cladiri de locuit (case,vile) si dependitele acestora la lacase de cult ,
constructii agricole si lucrari ingineresti (drumuri , poduri, retele electrice
, retele de gaze , etc).
Forma , marimea
si destinatia acestor constructii este determinata de necesitatile comunitatii respective
. Clima , solul si resursele naturale au avut un rol hotarator in modelarea formei cladirilor . Astfel in zonele montane in care iernile sunt foarte aspre si ninsorile foarte
frecvente casele au sarpanta foarte tuguiata pentru a impiedica depunerea
zapazii pe acorperis. Invelitorile in zonele montane sunt din material lemnos
sindrila fiind una dintre cele ami frecvent intalnite tipuri de invelitori.
Dobrogea este
situata intr-o zona calduroasa care se confrunta in mod obisnuit cu fenomenul
de seceta pe durata verii si in care temperatura medie a lunii Ianuarie variaza
intre - 6 grade celsius si 0 grade celsius , aceste caracteristici au
determinat forma casei dobrogene. Acesta asemandu-se cu casele verniculare din
sudul Romaniei mai ales cu cele din sectorul estic am Campii Romane. Insa cu
toate acestea casa traditionala dobrogeana pasteaza o serie de elemente
arhitecturale proprii care fac usoara deosebirea dintre ea si casele
traditionale din zonele invecinate.
Casa traditionala din Dobrogea(fig.1) : Daca este sa vorbim
despre tipurile de locuinte din Dobrogea acestea difera in functie de mediul
geografic , astfel in partea sudica a Dobrogei predomina casele de piatra
datorita existentei canaralelor care au fost folosite pentru extragerea pietrei
pentru constructia locuintelor. In
sectorul central al regiunii
casele de piatra sunt mult mai rare dar nu dispar in totalitate din
peisaj.
In aceste zona predominand
mai mult casele de chirpic . Cu cat inaintam spre nordul regiunii alte casa sufera o serie de modificari , un prim element nou este invelitoarea din stuf care se intalneste mai ales la casele din satele
pescaresti de pa malurile lacurilor Razem si Sinoe si in Delta Dunarii. In
sudul si in centrul Dobrogei invelitaorea traditionala era reprezentata de
olana si mai tarziu acesta a fost inlocuita cu cea de tigla.
Incepand cu anii '60 un nou stil
arhitectural (fig. 1) si-a facut simtita prezenta spatiul dobrogean. Casele
construite in acest stil se asemanau intr-o oarecare masura cu casele in stil
brancovenesc dar noul stil era mult mai saracacios in ornamentatie , cel mai
reprezentativ element al acestui nou stil il reprezenta pridovrul zidit cu
coloane cilindrice care avea o pozitie contrala pe fatada principala a casei.
Compartimentarea era aproape identica cu cea a casei traditionale ,
accesul din afara in interior sa facea intr-o camera centrala numita sala . In
acesta camera existau doua usi care faceau posibil accesul in cele doua
dormitoare. O alta usa dadea in camerele din spate care erau mult mai folosite decat cele din fata.
Fatada era
decorata cu ancadramente pentru usi si ferestre si o friza.
Caracteristicile
casei verneculare din Dobrogea :
1) forma in plan este dreptunghiulara
2) fatada principala este simetrica (pe
fatada principala aflandu-se usa de acces in locuita pozitionata in centru iar
pe de o parte si pe alta a acesteia fiind doua ferestre )
3) pridvor cu barne ce se intinde pe intreaga fatada principala
4) acoperis in doua ape cu frontoane laterale
acoperit cu olana ,tigla sau stuf.
5) peretii exteriori zugraviti cu var alb.
6) sturcuta alcatuita din pereti portanti din
zidarie (piatra, chirpic, ceamur si mai rar caramida).
Un alt tip de locuinta reprezentativ pentru
Dobrogea este bordeiul . Aceasta locuita saracacioasa ,
semiingropata a fot folosita foarte mult
mai ales in partea interioara a regiunii .
Popularitatea sa a fost datoarata costurilor foarte mici de construire ,
in multe cazuri bordeiul era folosit drept locuinta pentru agricultori sau
crescatorii de animale care stateau foarte mult timp departe de casa .
O alta locuinta foarte reprezentativa
pentru arhitectura verneculara dobrogeana este cherhanaua.
In afara cladirilor de locuit in patrimoniul
cultural dobrogean se regasesc si o serie de alte constructii foarte
reprezentative cu ar fi :
1) morile de vant - in trecut regasindu-se intr-un numar destul de mare
rasfirate prin dealurile si vaile Dobrogei , morile se regaseau intr-un numar
atat de mare datorita vanturilor puternice care bateau in cea mai mare parte a
anului prin aceste locuri.
2) bisericile semiingropate - in ceea ce
priveste lacasele de cult crestine pentru Dobrogea cele mai reprezentative
biserici sunt cele semiingropate . Spre deosebire de bisericile din restul
tarii care aveau un plan in forma de cruce , turle si picturi interioare ,
bisericile dobrogene erau foarte modeste. Ele aveau un plan dreptunghiular , nu
aveau turle , ele asemanandu-se foarte mult ca forma cu casa tradtionala din
aceasta zona.
3) lacasele de cult musulman - o nota
distinctiva peisajului dobrogeana o dau lacasele de cult musulman. In coparatie
cu moscheile din restul Peninsulei Balcanice , moscheile din Dobrogea sunt
destul de modeste . Ele avand un plan dreptunghiular , mai rar si cu un pridvor
de lemn sau zidit pe fatada principala . Minaretul nu este foarte inalt iar
spre deosebire de restul moscheilor din fostele teritorii otomane in Dobrogea nu s-au construit in era otomana
moschei cu cupola.
No comments:
Post a Comment