NEAMURILE POMACE DIN BALCANI: POMACII
SI GORANII
Peninsula
Balcanică a reprezentat de-a lungul timpului un punct de intersecţie între culturile europene şi orientale, suprapunerea
acestor două elemente distincte ducând în timp la apariţia unor noi grupuri
etnice având culturi distincte, conturate pe
parcursul a secole de convieţuire, într-un mediu multicultural şi
multilingvistic ce a avut un rol determinant în construirea unei identitaţi
etnice proprii.
Indentitatea
etnică - în cazul popoarelor balcanice - este un subiect foarte complex deoarece, toate popoarele ce s-au format în
spaţiul geo-cultural balcanic, au avut de-a
lungul veacurilor relaţii comerciale şi culturale ce au dus în timp la
formarea unui caracter cultural omogen pe tot cuprinsul peninsulei. Deşi
diferite din punct de vedere al originii, popoarele balcanice au multe elemente
culturale comune; aceste elemente au fost
înradacinate în toate regiunile Peninsulei Balcanice de-a lungul secolelor
în care aceasta a fost sub ocupaţia unor mari imperii precum cel Bizantin si
cel Otoman (formaţiuni statale ce aveau o mare putere economică, politică şi militara, având capacitatea de a răspandi
anumite "doctrine" proprii ce au avut ca efect intersectarea
culturilor diferitor regiuni balcanice şi aducerea lor la un numitor comun ce va
duce cu timpul la creerea caracterului
omogen a culturii balcanice).
Imperiul Bizantin
a răspândit în mare parte a regiunii creştinismul de rit grecesc,
în unele zone precum Croaţia si Slovenia
a fost raspandit creştinismul de rit roman, acest fapt ducând la
aparitia unei punţi de legatura între popoare ce aveau origini diferite dar
care împarteau un spaţiu geografic comun; acesta este cazul poporului român si
a celui sârb sau a celui albanez şi grec. Religia ortodoxă a devenit un factor
de uniune între aceste popoare mai ales după Marea Schisma din 1054, când
Biserica Greacă s-a rupt de cea apuseană; religia a devenit un factor de unitate
pentru că serviciile religioase şi cartile bisericesti erau în limba greacă. Pe
parcursul secolelor, in jurul credinţelor religioase, s-au format convingeri şi
superstitii care au îmbogătit zestrea folclorică a acestor popoare; de multe
ori chiar şi anumite practici ale vechilor credinţe pagâne au fost conservate
luând forma unor obiceiuri .
Este cunoscut faptul că Peninsula Balcanică este foarte
fragmentată din punct de vedere etnic;
de multe ori conturarea unei indentitati etnice a constat doar în faptul că, anumite
grupuri entice, s-au putut distinge de altele din acelasi spaţiu geografic,
doar prin adoptarea unor credinţe
religioase diferite care au generat în timp aparitia unor noi elemente distinctive
în portul popular şi limba vorbită.
Astfel, multe grupuri etnice care au fost
initial ramuri (nuanţe locale) ale unui popor şi-au capatat un caracter
cultural distinct prin convertirea la o alta credinţă ce a generat schimbări
semnificative în stilul de viata a unei comunitati; astfel, cu timpul,
comunitatea respectivă s-a îndepartat de poporul-mama şi şi-a creat propria
identitate care de cele mai mult ori
avea la bază diferenţe în traditii, datini şi port popular, originea şi
apartenenţa la un anumit grup lingistic nefiind alterată.
In acesta
lucrare vom alge ca şi studii de caz comunitaţile slave de credinţa mahomedană din sudul Bulgariei si nordul
Greciei - pomacii, goranii (torbesii) - Gora si Nordul fostei Republici Iugoslave Macedonia
Vom avea în vedere originea acestor grupuri,
contextul în care s-a produs separarea lor de popoarele din care faceau iniţial
parte şi factorii care au condus la acestă separare.
Toate aceste trei grupuri sunt considerate de mulţi
etnologi nuanţe ale unor popoare cu care împart o limba comună dar de care se
diferenţiază doar prin faptul ca în timpul dominaţiei otomane în Peninsula
Balcanica ei au adoptat religia islamica, fapt care a contribuit la detaşarea lor
din trunchiul grupului a cărui subdiviziune erau iniţial.
STUDIU DE CAZ I - POMACII DIN SUDUL BULGARIEI ŞI NORDUL
GRECIEI
1) Origini - Pomacii sunt o ramura a bulgarilor, fiind
vorbitori ai unor dialecte bulgare, dar
de multe ori ei cunosc şi limba turcă sau limba greacă.
Pomacii sunt o componentă distinctă a
poporului bulgar, ei trasându-şi originile odată cu etnogeneza poporului bulgar. Totusi originea
acestui grup este înca un subiect de discuţie între cercetatori, deoarece mulţi membri ai acestei comunitaţi, ce
considera grupul o etnie de
sine-statatoare, au pareri împartite cu privire la originea poporului pomac.
Vom enumera cîteva dintre posibilele origini:
a) originea
cumana - unii cercetatori sustin ca pomacii ar fi urmaşi ai cumanilor ce
s-au musulmanizat sub Imperiul Otoman,
asezându-se în zona Munţilor Rodopi si cu timpul fiind bulgarizati din punct de vedere lingvistic.
b) originea
turca - unii pomaci se considera urmaşi ai turcilor otomani ce au fost
colonizati în zona Rodopilor şi care cu timpul au renunţat la limba lor materna
adoptând limba bulgară.
c) ipoteza araba - anumite grupuri sustin
ca odată cu raspandirea in lume a misionarilor arabi o parte din ei, impreuna
cu grupuri de credinciosi, ar fi ajuns in zona Muntilor Rodopi (ei sustin ca au
fost musulmani inainte de venirea otomanilor) .
Acesta ultime doua ipoteze pot reprezenta posibile
origini ale acestui grup etnic dar in general ei sunt considerati urmasi ai
bulgarilor musulmanizati sub dominatia otomana.
Din punct de vedere lingvistic acest grup vorbeste anumite
dialecte ale limbii bulgare, pomacii din
nordul Greciei si din Turcia considera ca graiul vorbit de ei este o limba separata de cea bulgara (ei sustin existenta
unei limbi pomace). Dialectul vorbit de
pomacii din nordul Greciei si Turcia este dialectul rup cu toate graiurile sale .
Majoritatea locuitorilor
vorbesc ca o a doua limba turca , greaca sau albaneza.
2) Localizare - Pomacii pot fi gasiti cu
preponderenta in sudul Bulgariei , Nordul Greciei si in anumite zone din Turcia.
In sudul
Bulgariei pomacii detin majoritatea etnica in anumte provincii,
comunitatiile fiind mult mai compacte (de
multe ori ei convietuiesc impreuna cu alte grupuri etnice de credinta
mahomedana precum turcii si rromii).
Comunitatile din
sudul Bulgariei tind sa fie mult mai conservatoare decat cele din centrul sau estul tarii, majoritatea
pomaciilor din Rodopi fiind musulmani practicanti; ei si-au pastrat vechile
nume de sorginte turca si araba. In antiteza cu comunitatiile din sudul
Bulgariei, cele situate în centrul si estul tarii si care convietuiesc impreuna
cu alte comunitati crestine, tind sa
fie mai putin implicate in activitati
religioase, de multe ori membri acestor comunitatii botezandu-si copiii cu nume crestine pentru a
le usura integrarea in societatea bulgara.
3) Islamizarea bulgarilor - Acest proces a
inceput odata cu instaurarea dominatiei otomane, la jumatatea secolului al
XIV-lea, dar cele mai multe convertiri au avut loc intre secolele XVI si XVII .
Sunt diverse teorii care descriu in detaliu contextul convertirii: unele sustin
ca convertirea a fost decizia populatiei altele sustin ca islamul a fost
istaurat cu forta in randul pomacilor.
Traditia
bulgara sustine ca pomacii din Valea Chepino au fost convertiti cu forta de
catre Marele Vizir Köprülü Mehmed Pasha; conform legendei acesta ii ameninta cu
moartea pe pomacii care refuzau islamizarea. In 1656 trupele otomane au invadat
Valea Chepino, distrugand 218 biserici si 336 de capele. Acesta teorie nu este
insa sustinuta de multi istorici moderni deoarece nu exista dovezi stiintifice
solide care sa o sustina si multe din faptele relatate au fost deformate de-a
lungul timpului, prin transmiterea pe cale orala.
In urmatoarele randuri vom analiza procesul de islamizare
din Peninsula Balcanica punand accentul
pe factorii care au contribuit la raspandirea acestui fenomen si modul in care
s-a desfasurat de la o regiune la alta .
Acesta analiza ne va putea da o idee asupra momentului formarii acestor grupuri
etnico-religioase. Vom studia islamizarea ca si subiect general si vom pune accent pe islamizarea
provinciei Kosovo si a Albaniei pentru a ne face o idee despre factorii care au
determinat aparitia goranilor ca entitate etnica distincta.
POMACII IN SOCIETATEA BULGARĂ
Diferentele religioase si culturale au
reprezentat de-a lungul timpului motiv de tensiune intre comunitatile crestine
si musulmane din Bulgaria. Comunitatile musulmane, situate in sudul Bulgariei,
au fost afectate de multe ori de lipsa locurilor de munca, datorata lipsei unor
ramuri economice importante in acea zona. Majoritatea localnicilor din acesta
zona lucreaza in sectorul primar (cultura plantelor si cresterea animalelor). Marginalizarea
acestor comunitati a fost sustinuta si de mass-media bulgara, majoritatea
ziarelor deformand dupa bunul plac realitatea.
Comunitatile pomace, tucesti si turco-rrome au
traversat o perioadă foarte grea in timpul regimului comunist: in anul 1971
conducerea Partidului Comunist a initiat o campanie ce avea drept scop eradicarea
oricarei diferente intre minoritatile etnice din Bulgaria .
Intre anii 1970-1980 acesta campanie a silit
comunitatile de pomaci, turci si rromi turco-musulmani sa-si schimbe vechile
nume de sorgine turco-araba in nume crestine bulgaresti , majoritatea acestor
comunitati oponandu-se acestei campanii de deznationalizare.
Discriminarea fata de pomaci a pornit si din
ideologia conform careia bulgarii puteau fi doar practicanţi ai creştinismului
ortodox deşi o bună parte din crestinii bulgari se considera ortodocşi mai mult
din considerente de identitate etnica şi nu datorita credintei în anumite dogme
ortodoxe.
Jurnalista
Daniela Kalkandjieva sustine ca pomacii sunt la fel de indepartati de bulgarii
ortodocsi precum sunt de turcii musulmani, in perioada comunistă procesul de
deznationalizare si asimilare fortata a minoritatilor etnice a atins punctul
culminant prin faptul ca in orice discurs public sau document s-a interzis
mentionarea numelui oricarei etnii minoritare, orice individ ce nu apartinea
etniei bulgare fiind "cetatean bulgar de origine etnica nebulgara".
Pomacii
Bulgari - Intre "bulgarizare" si "arabizare"
Motivele exacte ale convertirii bulgarilor
din Rodopi la islam ramane un subiect controversat chiar si in ziua de astazi,
acest subiect fiind abordat din diverse unghiuri de catre diversi istorici si
oameni politici, de cele mai multe ori opinile fiind contradictorii. Teza ce
sustine convertirea fortata a pomacilor in timpul dominantiei otomane a fost
folosita drept motivare a procesului de crestinare fortata a bulgariilor din
sud-vestul tarii de care Partidul Comunist Bulgar. Diferentele dintre
comunitatile pomace de pe tot cuprinsul Bulgariei si cele crestine se rezuma de
cele mai multe ori doar la diferentele in ceea ce priveste practicile
religioase, o comunitate pomaca din nordul Bulgariei va vorbi acelasi dialect
bulgar pe care il vorbeste si comunitatea crestina din aceasi zona si de cele
mai multe ori si portul traditional al pomacilor din zonele extrarodopiene va
fi acelasi cu cel al comunitatilor bulgare crestine cu care convietuiesc.
Comunitatile pomace din sudul Bulgariei au in
schimb un caracter mult mai omogen fata de cele din restul tarii, ele detinand
in acesta regiune majoritatea etnica si convietuind cu comunitatile de tuci si
de rromi turco-musulmani. Desi mult mai distincta si mai omogena fata de
comunitatile din centrul si nordul tarii obiceiurile, portul si limba
comunitatii pomacilor rodopieni se inscrie cu succes in arealul etno-cultural
bulgar, elementele culturale bulgaresti putand fi regasite atat in portul
traditional, gastronomie si in muzica traditionala .
Elementele distinctive sunt reprezentate doar
de anumite influente regionale care sunt prezente in fiecare regiune
etno-culturala a Bulgariei, acestea contribuind la formarea unui folclor ce
variaza puternic de la o regiune la alta dar care pastreaza elemente culturale
comune.
In concluzie, influentele regionale de factura
turceasca nu au dus la o rupere a pomacilor rodopieni de arealul etno-cultural
bulgăresc ci doar au contribuit la conturarea unui caracter cultural regional.
De cele mai multe ori, aversiunea comunitatii crestine fată de cea pomaca a fost un rezultat al diferentelor religioase si nu a celor de ordin cultural, o serie de campanii de asimilare fortata a pomacilor prin intermediul crestinarii fiind derulate de-a lungul timpului de catre autoritatile bulgare, intre 1912-1913. Campaniile dintre 1912 si 1913 au avut drept tinta comunitatile omogene de pomaci din sudul si sud-vestul Bulgariei, de cele mai multe ori motivul ce a stat in spatele acestor campanii a fost descris de autoritatiile bulgare ca fiind acele de a "rebulgariza" acel segment al populatiei ce a fost "turcizat" fortat prin intermadiul adoptarii religiei musulmane in timpul dominatiei turcesti.
Recreştinarea pomacilor a avut
drept consecinţa stergerea orcarei urme ce ar fi putut reaminti de prezenta
musulmana in regiune, astfel intregi sate au fost icendiate, foste seminarii
islamice au fost transformate in scoli ortodoxe sau in biserici .
Acesta campanie de crestinare
forţată a avut ca efect şi schimbarea numelor de sorginte turco-arabă a pomacilor
în nume slave bulgareşti, de cele mai multe ori membrii comunitaţilor s-au
convertit la creştinism datorită torturilor si umilinţei pe care au trebuit s-o
indure din partea armatei bulgare care a avut drept misiune "rebulgarizarea" sub orice
forma a regiunilor sudice ale tarii.
Incepand cu 1 ianuarie 1913 aproximativ 8.000 de pomaci din Chepelar au
fost crestinaţi cu forţa intr-o perioada de 10 zile; intre decembrie 1912 si ţnceputul
lunii ianuarie 1913 sate precum Karshilya (cu 130 de case), Smilyan (220 de case),
Palas (350 de case), Syochuk (180 de case), Taran (110 de case ), Topuklu (160 de
case ) şi Alamidere (35 de case) au fost rase de pe faţa pămantului, multe
familii rămanând fără o locuinţă.
Campaniile ce aveau drept scop ştergerea
identităţii religioase a pomacilor au fost oprite pentru o perioadă, au fost
reluate de catre conducerea Partidului Comunist Bulgar si derulate pana in anii
'70 (ceea ce este necesar de mentionat ar fi faptul ca majoritatea covarsitoare
a acestei comunitati a ramas preponderent musulmană).
Pericolul fundamentalismului de
factura arabă - Odată cu prabuşirea comunismului în fosta Iugoslavie
şi în Bulgaria comunitaţile musulmane din Peninsula Balcanică au devenit o
ţintă pentru răspandirea doctrinelor fundamentaliste a unor secte ce îşi au
originea în Arabia Saudită. Ramura islamului practicată de catre pomaci este cea
sunnita, acesta formă fiind dominanta islamului pe tot cumprinsul Imperiului Otoman.
In ultimele decenii, în statele balcanice cu importante comunitaţi musulmane, a
patruns o formă a islamului ce promoveaza doctrine fundamentaliste care îşi au
originile în Peninsula Arabă şi dateaza din
secolul al XVIII-lea (au fost promovate de catre Abdul Al-Wahhab, în a carui
viziune islamul trebuie "curăţat" de practici ce îi îndeparteaza pe
adeptii săi de la adevărata credinţă în Dumnezeu). Acesta ramura islamica este ramura predominanta pe tot cuprinsul Arabiei
Saudite. Odata cu patrunderea sa in Peninsula Balcanica, liderii sai religioasi
au avut ca tinta comunitatile de pomaci din Bulgaria, comunitatea albaneza din
Kosovo si Albania, goranii din Kosovo si Macedonia, musulmanii din Bosnia si
Hertegovina.
Acesta ramara a
islamului si-a facut simţită prezenţa in Bulgaria prin intermediul unor
organizatii religioase proaspăt infinţate ce primeau fonduri din Arabia Saudită
pentru desfăşurarea unor campanii cu caracter religios. Deasemenea aceste
fundatii islamice au ridicat un foarte mare numar de moschei pe tot cuprinsul
Bulgariei. In cele din urma,
reprezentantul cultului in Bulgaria, a fost expulzat din tara pe motive de securitate
nationala dar multe dintre aceste moschei inca functioneaza, ele atragand o
multime de adepti, mai ales din randul comunitatilor ce sunt victime ale
saraciei, discriminarii si marginalizarii sociale. In Kosovo, in randurile comunitatii
albaneze, acesta sectă a devenit foarte populară, datorita suportului material
pe care il ofera noilor săi adepti; cresterea rapida a numarului de adepti este
datorata in mare parte nivelului foarte scazut de trai si a ratei somajului
care este foarte ridicată. Secta Wahabi, de exemplu, a reusit sa-si faca foarte
multi adepţi din randul nevoiasilor si a claselor sociale defavorizate. Acesta
situatie se repeta atat în Bulgaria cât si in Macedonia, aceste comunitaţi
proaspat create reprezentând puncte de acces pentru organizaţiile teroriste pe
teritoriul Europei.
TRADITII SI OBICEIURI POMACE
Comunitatile pomace sunt renumite pentru obiceiurile si tradiţiile lor neobisnuite, dintre acestea, cea mai reprezentativă traditie ar fi cea a nuntilor. Nuntile pomace sunt exuberante, pline de culoare, muzica, dans şi veselie, ele fiind ţinute doar în lunile de iarna, atunci cand pământul nu poate fi cultivat.
Ca la orice nunta, cea mai mare atenţie este concentrata
asupra miresei.
Ziua începe cu o masa festivă ce are loc de
obicei la un local; la acesta masa participa rudele miresei si ale mirelui. Dupa
terminarea acestei mese mireasa se intoarce acasa, unde v-a avea loc un ritual
unic: fata sa va fi pictată în alb si ornată cu pietre pretioase (de cele mai
multe ori acestea sunt înlocuite de imitaţii de plastic) iar pe cap i se asează
o coroniţă de flori si un voal colorat .
Mireasa nu are voie sa deschida ochii până
când ea si mirele nu primesc binecuvantarea; nu-si poate vedea alesul înainte
de asta! Ea are o oglinda ce o va ajuta sa vadă pe unde merge, deschizand
foarte putin ochii.
Dupa
aceasta, proaspătul cuplu este prezentat comunităţii adunate în fata casei
miresii.
Dupa
ce cuplul a fost văzut, satenii depun darurile lor in casa miresii. Zestrea facută de familia miresii este expusă în afara
casei pentru a fi vazuta de comunitate.
Nunta este finalizată cu o petrecere în aer
liber la care ia parte întreaga comunitate .
3) Procesul
de islamizare in Peninsula Balcanica: Otomanii şi-au facut simtiţa prezenţa
în Peninsula Balcanică înca din a doua jumatate
a secolului al XIV-lea, odată cu instaurarea
otomanilor ca putere politică si economică. O consecinţă directă a fost si musulmanizarea unui mare segment al populatiei autohtone,
acest proces fiind foarte diferit de la o regiune la alta.
a) Procesul de Islamizare in Albania -
Albania poate fi un studiu de caz foarte interesant: . islamul a pătruns aici in secolul al
XIV-lea, răspândindu-se mai usor în zonele urbane decat in cele rurale.
Raspandirea in nordul tarii a fost mai dificila dorita reliefului montan, mai
greu de accesat, si a rezistantei din
partea bisericii romano-catolice.
Pe la sfarsitul
secolului al XVII-lea majoritatea populatiei din centrele urbane albaneze era urmasă a islamului, apartenenţa la
religia autoritaţii otomane avand drept rasplată avansarea in ierarhia locala
si chiar obtinerea unor funcţii înalte în cadrul imperiului.
4) Albania este un caz fericit în ceea ce
priveste relatiilor interconfesionale între creştini si musulmani, toleranţa
religioasă a fost practicata şi usor de acceptat deoarece populatia nu a
considerat ca identitatii albaneze i se pliaza o anume confesiune. Astlfel ei
si-au definit identitatea etnica prin originea comuna, de sorginte traco-ilira.
Un proces similar a avut loc si în Kosovo,
doar ca aici un procent covârşitor al
populatiei a aderat la noua credinta introdusa de otomani, rezultand o majoritate
absolută de 95% din populatie. Faptul ca albanezii kosovari sunt mult mai
conservatori decât cei albanezi a dus, de multe ori, la aparaţia de conflicte
între albanezii musulmani şi sârbii ortodocşi.
5) Goranii in contextul musulmanizarii provinciei Kosovo
şi a Albaniei: Goranii reprezinta un mic grup etnic care populeaza
numeroase sate din regiunea istorica Gora, situată în extremitatea sudica a
statului Kosovo si care se extinde si in Albania si in Fosta Republica
Iugoslava Macedonia. Ei vorbesc o limba sud-slavica care este numita nanski
(limba gorana) ce se aseamana din puct de vedere lexical cu limba
slavo-macedoneana, bulgara si albaneza. Islamizarea acestui grup al slavilor de
sud s-a produs din diferite motive; în urmatoarele randuri voi prezenta aceste
motive facand un studiu comparativ intre ele.
a) Protectie fata de grupurile albaneze ce
terorizau comunitatile slave din Gora - covertirea la islam le-a asigurat
locuitorilor regiunii protectia localnicilor fata de grupurile albaneze ce
jefuiau satele si care încetineau dezvoltarea economică a comunitatilor slave.
b) Posibilitatea
de a obtine functii in administratia si armata otomana - o mare parte din
populatie s-a convertit la islam pentru a obţine dreptul de a avea funcţii în
administraţie si armata imperiului.
c) Scutirea
de plata darilor - adoptarea noii religii ii scutea pe credinciosi de a mai
plati dari catre Poarta.
Dupa o analiza conparativa a acestor privilegii ce
li se ofereau proaspatilor covertiti putem afirma ca majoritatea convertirilor,
fie ele individuale sau în masa, au avut drept ţel obtinerea unor privilegii
economice, de multe ori indivizii convertiti neavand vre-o problema cu dogma crestina.
Musulmanizarea a avut cel mai prielnic efect asupra negustorilor care, scutiti
de dari, si-au putut dezvolta afacerile de pe urma carora au obtinut averi
considerabile,urcand astfel in ierarhia socială.
Se estimează ca in reginea Gora traiesc aproximativ 16.000
de gorani, majoritatea preferand sa plece si sa se stabileasca in Tirana
(Albania), datorita conditiilor economice grele din Kosovo si a discriminarii.
GORANII IN SOCIETATEA MACEDONEANA
Comunitatea gorana din Fosta Republica Iugoslava Macedonia si-a construit de-a lungul timpului o imagine bună, acestă comunitate fiind concetrată în partea vestică a Macedoniei, la graniţa cu Albania şi în partea centrală a tarii. Majoritatea goranilor din Macedonia lucrează în sectorul primar, fiind recunoscuţi ca buni agricultori; deasemenea sunt renumiţi si pentru mesteşugurile tradiţionale ce au fost transmise din generatie în generatie, cum sunt mozaicurile si obiectele sculptate în lemn. Odata cu dizolvarea Iugoslaviei si creerea unui stat macedonean independent au început sa apară conflicte între comunitatile gorane şi cele de albanezi musulmani, formaţiunile politice gorane acuzând in repetate randuri liderii politici albanezi de susţinerea a unor campanii de asimilare ale comunitatii gorane de catre cea albaneza.
LEGENDA GOREI
Goranii au
facut, de-a lungul timpului, dovada unui bogat folclor: a fost astfel transmisă, din generaţie în generatie,
legenda Gorei, care spune că atunci când Dumnezeu a creat Pământul pe Gora a
lasat-o în cel mai friguros si întunecat colţ al lumii, unde era noapte sase
luni pe ani si era mereu frig.
Gora fiind foarte supărată si singură a
început sa plangă. Dumnezeu a văzut-o şi a întrebat-o de ce e trista iar Gora i-a
raspuns ca e mereu singura si unde sta este foarte frig si intuneric. Lui
Dumnezeu i s-a facut mila de Gora si i-a promis ca o sa-i trimita oameni cu
care sa rada si sa planga, sa imparta cele mai frumoase si triste momente din viata.
Concluzie : Putem afirma ca Imperiul Otoman a avut un rol
hotărâtor în modelarea hartii entice a Peninsului Balcanice, prin campanile
sale putând converti intregi segmente de populatie, dandu-le astfel o
identitate noua. In acest mod s-a format o diversitate etnica, culturala si
religioasa ce defineste caracterul regiunii.
No comments:
Post a Comment