Prezentul articol conține fragmente din
articolul “Neamurile Pomace din
Balcani: Pomacii și Goranii” prezentat in cadrul Sesiunii de Comunicări Științifice
pentru Elevi 2012 – Geografie Umană
Prof.coord. Ceti Teodora
Goranii au facut, de-a lungul
timpului, dovada unui bogat folclor: a fost astfel transmisă, din
generaţie în generatie, legenda Gorei, care spune că atunci când
Dumnezeu a creat Pământul pe Gora a lasat-o în cel mai friguros si întunecat
colţ al lumii, unde era noapte sase luni pe ani si era mereu frig.
Gora
fiind foarte supărată si singură a început sa plangă. Dumnezeu a văzut-o şi a
întrebat-o de ce e trista iar Gora i-a raspuns ca e mereu singura si unde sta
este foarte frig si intuneric. Lui Dumnezeu i s-a facut milă de Gora și i-a
promis că o să-i trimită oameni cu care sa radă și să plangă, să impartă cele
mai frumoase și cele mai triste momente din viata. Numărându-se printe gurpurile slave cu cea mai mică notoritate, goranii
reprezintă încă o pată albă pe harta lingistico-culturală a neamurilor slave. Chiar
și așa, aceștia nu reprezintă singurul grup slab predominant musulman din
Europa, alte grupuri asemănătoare sunt reprezentate de pomaci și de bosnieci. Neavând
o infleunță semnificativă asupra istoriei balcanice, și nici măcar a celei
regionale, goranii s-au remarcat în mare parte prin produsele culturale pe care aceștia le-au dat contur de-a lungul
veacurilor. Aici putem sublinia aspecte ce țin atât de cultura materială, cât
și multe ce țin de zestrea spirituală și lingivistică dăruită generațiilor prezente
de străbuni, în mare parte, adevărați maeștrii ai istorisirilor orale.
Structura socială și datinile nu-i diferențiază în mod semnificativ de
restul popoarelor balcanice, și-n cazul lor putem vorbi de o societate
tradiționalistă cu adânci valențe
patriarhale.
Muzica tradițională
încă reprezintă un element indentitar fundamental, acesta neprimind statutul de
piesă de muzeu, cum s-a întâmplat în cazul societăților apusene. Acest lucru se
datorează în mare parte și esenței rurale a culturii gorane, aspect dominant
și-n cazul populațiilor învecinate. Linia melodică urmează în mare parte
sablonul stilului slavo-bulgar, adăugându-se influențe de sorginte osmanlîie.
Cu toate acestea, muzica gorană a suferit și o serie de mutații datorită
introducerii instrumentelor muzicale moderne, astfel conturandu-se în timp un
stil hibrid fiind similar muzicii de petrecere – elemente tradiționale
întrepătrunse cu elemente din muzica pop și cea electronică. Viața
comunităților este ciclică, observându-se cu ușurință prezenta unui șablon biografic, cu cicluri ale vieții
bine delimitate, respectarea acestora fiind asigurată de presiunea socială
exercitată de comunitate și de nevoia
continuității identitare.
Kuljić afirmă
că celebrările contribuie atât la cristalizarea indetității persoanele, cât și
a celei colective. Firul narativ al nunții fiind o fuziune dintre experiențele
individuale ale mireului și miresii și relatările furnizate de nuntași.
Un eveniment central din viața
comunităților gorane din Kosovo este reprezentat dat de datinile nunții, în
cazul goranilor, nunta reprezintă un mijloc de validare socială a statului
social al unei familii în ochii membrilor comunității. De
regulă, nunțile sunt un amalgam de ritualuri și datini complexe care implică și
participarea în număr mare a membrilor comunității. La gorani, nunta opteză
pentru un caracter comunitar, bucuria unirii a două destine fiind împărtășită la scară largă;
totodată această
caracteristică dându-i o formă rigidă.
Unul dintre cele mai captivante obiceiuri care se pune în practică în
timpul nunții este pictarea feței miresii, acest ritual având loc în a doua zi.
Se
aplică un strat gros de vopsea argintie peste care se desenează, de regulă, o verietate de modele geometrice,
rezultatul reușind să atragă privirile tuturor nuntașilor.
În F.R.I. Macedonia, comunitatea gorană și-a
construit de-a lungul timpului o imagine bună, acestă comunitate fiind
concetrată în partea vestică a Macedoniei, la graniţa cu Albania. Majoritatea
goranilor din F.R.I. Macedonia lucrează în sectorul primar, fiind recunoscuţi
ca buni agricultori; deasemenea sunt renumiţi si pentru mesteşugurile
tradiţionale ce au fost transmise din generatie în generatie, cum sunt
mozaicurile si obiectele sculptate în lemn. Odata cu dizolvarea Iugoslaviei si apariția
unui stat macedonean independent, au început sa apară conflicte între
comunitatile gorane şi cele de albanezi musulmani, formaţiunile politice gorane
acuzând in repetate randuri liderii politici albanezi de susţinerea a unor campanii
de asimilare ale etnică a comunităților gorane.
No comments:
Post a Comment