The Romanați
ethnographic area represents a hotspot for a variety of traditional crafts that
over the course of the last centuries greatly enriched the universe of
traditional Romanian art. Romanați traditional art and craftsmanship subscribes
itself, through the element and motives of its artistic products, to the
cultural environment of Oltenia, which has as a foundation a symbiosis between
Slavic-Byzantine and Western aesthetics. Statement artifacts from this area may
range from elements of traditional clothing to pottery and architecture. Mostly described through various color
schemes, chromatic contrasts and intriguing geometric patterns; the traditional
clothing of the Romanați peasenthood
is nothing near frugal when it comes to bold and heavily
ornate designs. This aspect highlights the interest that the people of this area
have in regard to material beauty, comfort not being granted only be the
presence of spiritual wellbeing, but rather, by a symbiosis between both the
material and spiritual. Even so, as an effect of the new preferences that
Romanians have for vacation spots, the counties from the Wallachian Plain were
wiped out from the list of preferences as a result of a very poorly put
together local tourism strategy.
Romanațiul,
unul dintre ținuturile valahe care a jucat un rol esențial în conturarea
profilului cultural-economic al Olteniei, este actualmente uitat, căzut într-un
con de umbră care este întreținut în mare parte de indiferența autorităților
locale și de orgoliile nejustificate ale reprezentanților formațiunilor ce au
scopul conservării și promovării istoriei locale și naționale. Problemele cu
care se confruntă acest spațiu, care până în 1968 era organizat sub forma județului
omonim, își au rădăcinile în anumite reforme sociale și administrative
teritoriale care s-au dovedit ca fiind realmente nefaste, chiar distructive,
conducând în timp la o alienare culturală a locuitorilor ținutului. Romanațiul a fost cel mai adesea caracterizat,
atât de generațiile trecute, cât și de cele contemporane cu noi, drept un
spațiu dominat de un spirit agrar bine înrădăcinat, spațiu ce de-a lungul
istoriei sale a fost preponderant monoetnic, și de existența boierimii locale
care a contribuit la nașterea unei culturi cosmopolite în urbe precum Slatina
și Caracal.
În afară de caracteristicile mediului
natural, ținutului i s-a dus vorba ca fiind un adevărat cuib pentru
meșteșuguri, multe dintre acestea reușind să-și mențină parfumul strămoșesc.
Olăritul este încă o ocupație economică de bază pentru o parte a locuitorilor
comunelor Vlădastra și Oboga, ambele fiind reconoscute drept centre
meșteșugărești consacrate.
Întorcându-ne la discuția despre oamenii
Romanațiului, societatea dânșilor urmează, în principiu, șablonul societății
tradiționaliste, de sorginte balcanică. Acestă structură fiind și mai
accentuată în rândurile familiilor țărănești, cele boierești adoptând, destul
de timid pe alocuri, anumite modele sociale apusene, însă păstrând în linii
mari datinile românești. Modelele bizantine au fost însă cele care și-au lăsăt
o amprentă cu adevărat notabilă în rândurile mentalităților și a obiceiurilor
sătesti și orășenești de pe cursul inferior al Oltului, sau mai bine zis, chiar
pe întregul cuprins al spațiului etnografic românesc.
Urba slătineană umra conturul autohton
al așezămintelor urbane din câmpia dunăreană, acesta având ca puncte
distinctive forma neregulată și o întindere disproporțională în raport cu
numărul de suftele ce sălășluiau în mahalalele. Dominau casele joase, tipice
zonei balcanice, lăcașele de cult erau făcute din lemn, cu venirea secelului al
XIX-lea, urba de pe malul răsăritean al Oltului a început să tranziționeze
către un model urbanistic apusean, materializându-se prin apariția locuințelor
P+1 a caror fațadă de la strada era înfumusețată cu frize și ancadramente de sorginte
eclectică. Asta a fost epoca modernizării Slatinei, însă cu toate acestea,
așezarea a rămas în mare parte un hibrid, străzi întortocheate și mahalale care înca-și
conservaseră izul balcanic fuzionate cu clădiri de insipirație apuseană și de
gradini publice.
Mare le-a fost
indignarea locuitorilor Romanațiului istoric când drept urmare a contopirii
acestuia cu Oltul reședința a fost alesă la Slatina, astfel făcâdu-se o mare
nedreptate Caracalului. Prin această mutare centrul administrativ al noii
entități administrativ-teritoriale era plasat în Muntenia, timpul demonstrând
ca acesta a fost o opțiune neinspirată pentru dezvoltarea socio-culturală a
Romanațiului istoric.
Boierimea din
aceste locuri a jucat un rol important în susținerea invațiilor din mediul
cultural, aceția fiind printre primii
promotori ai naturalizării elementelor apusene în cadrul culturii ținutului. O
parte dintre conacele neamurilor boiereși încoporând diferite
motive apusene, atât în privința
ornamentației cât și a functionalității. Cu toate acestea, concele, adevărate
comori arhitectonice, au fost lăsate uitării, multe dintre acestea
dărăpanându-se, iar altele sunt într-o stare avansată de degradare. Este însă
mai fericit cazul straielor țărănești, acestea fiind conservate în muzee, fie
ele cele din județ sau cele din alte colțuri ale țării. Îmbrăcămintea zonei
este bogat ornamentată, cu motive puternic geometizate și cu nunațe intense.
Structura și estetica ce stă la baza acestor opere de arta sunt de sorginte
bizantină, modele similare găsindu-se atât în Bulgaria cât și în Serbia, ambele
fiind ținuturi ce se învecinează cu ținutul Oltului inferior.
Pentru mai
multe informații referitoare la istoria și cultura zonei Romanați, puteți
accesa: http://www.memoriaoltului.ro/revista
No comments:
Post a Comment